Każdy z nas ma tylko 24h na dobę i nie sposób znaleźć czas na wszystko. Nie przeczytamy też wszystkich książek. Zebrałam więc dla Ciebie te książki dla kierownika projektu, które są szczególnie warte uwagi. Konkretne, pełne przydatnych narzędzi, z teorią podpartą badaniami. Polecam! książki dla kierownika projektu Zarządzanie projektami „Instrukcja obsługi projektu” Marcin Żmigrodzki „Scrum, czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej” Jeff Sutherland„Metoda Lean Startup” Eric Ries„Kanban. Zobacz jak skutecznie zarządzać pracą” Marcus
Pamiętam taki jeden projekt. Było to wdrożenie jakiegoś wewnętrznego portalu w firmie. Wydawało się, że to bardzo prosta rzecz. Kolega prowadził go już drugi rok. I w sumie nikt nie wiedział jaki jest budżet projektu i czy jest przekroczony.Ale wiecie co było najdziwniejsze? Że w sumie nikomu to nie przeszkadzało. I często słyszałam: „To jest projekt wewnętrzny. Nie zatrudniamy do niego żadnego dostawcy. Robimy po taniości” „Robią go nasi ludzie – to nas nic ekstra nie kosztuje.” „Budżet
W sumie to zajęło mi trochę czasu, żeby w ogóle się zorientować, że zarządzenia projektami to moja droga. Że chcę prowadzić projekty. Że mam z tego dużą satysfakcję i przyjemność. I że po prostu tego chcę, bo wiem że, robię to dobrze. Zobaczcie jak to zrobiłam, że zostałam menedżerką projektów.Jak to się zaczęło…Niewątpliwie wszystko zaczęło się dość banalnie, bo taką ścieżkę kariery wymyśliłam sobie pracując w korporacji automotive. Byłam w zespole projektowym ze strony jakości
66% projektów nie jest dostarczona na czas.* Po co więc w ogóle planować skoro i tak jest to skazane jest to na porażkę? Czy planowanie projektu ma w ogóle sens? Co zrobić żeby planować dobrze? A no, najlepiej nie popełniaj tych 5 błędów w planowaniu projektu.1. Nie bierzesz pod uwagę jaki to typ projektuMoże być tak, że projekt zwinny traktujesz jak kaskadowy i już na samym początku próbujesz zrobić cały harmonogram projektu. To bez sensu!
Wyobraź sobie taką sytuację. Pracujesz sobie w jakimś korpo. Całkiem dobrze Ci idzie. Praca spoko. No i ekipa fajna. Masz już koleżanki, kolegów. Lubicie się. Żyć, nie umierać!I nagle Cię awansują. I zostałeś szefem swoich znajomych. Jak to zrobić dobrze? I przede wszystkim jak osiągnąć balans i zachować granicę między byciem super kumplem, a szefem z autorytetem? Oto najważniejsze co musisz wiedzie gdy zostałeś szefem i nie wiesz od czego zacząć. To moje TOP 5, o
Wiecie jakie pytanie ludzie najczęściej zadają mi na INSTAGRAMIE? Nie, nie jest to: „Skąd ta bluzka?” ;), ale: „Paulina, jaki certyfikat z zarządzania projektami wybrać?” I wiecie co, ja jestem osobą leniwą, dlatego, żeby nie odpowiadać już więcej postanowiła zrobić sprytne zestawienie najpopularniejszych certyfikatów. Zaznaczam, że nie obejmuje ono certyfikatów specyficznych dla metodyk zwinnych typu Scrum. Zastanawiającym się co wybrać na pewno pomoże rzut oka na tą tabelkę: Jaki certyfikat z zarządzania projektami wybrać? Na
– Dlaczego w tym projekcie wszystko się posypało?– A wiesz, dlatego że komunikacja zawiodła.Słyszeliście kiedyś takie stwierdzenie? Ja jakieś miliard razy. No i wszystko byłoby ok gdybyśmy żyli w XIX wieku i do wymiany informacji używali gołębi pocztowych. Ale dzisiaj? Tyle narzędzi! Tyle sposobów! Dlaczego komunikacja w projekcie jest tak zawodna i często nieskuteczna?Oto moje TOP 5 jak zapewnić skuteczną komunikację w projekcie:1. NAJPIERW SŁUCHAJ, POTEM MÓWTylko słuchaj skutecznie! Zadawaj pytania. Tylko nie „Na kiedy?”
Zarządzenie projektami to czasem twardy orzech do zgryzienia. Ale bywa i tak, że są to pyszne owoce, jak te poniżej. PROJEKT ARBUZ Znacie projekty „arbuzy”? Takie, co to wyglądają na zielone (status zielony = wszystko pięknie i zgodnie z planem), a jak się zajrzy do środka to wszystko czerwone (status czerwony = wali się i pali!)Ta przypadłość arbuzów występuje często na komitetach sterujących kiedy kierownik projektu raportuje swój projekt przed sponsorem, zarządem.I jeśli mamy komitet sterujący
Bez tego nie powstałby portal Airbnb, Uber Eats ani myszka komputerowa! Bez wątpienia jest to najprostsza metoda do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. A przede wszystkim jest to metoda bardzo uniwersalna, bo możesz jej użyć do: wprowadzenia nowego produktu lub usługi zdobycia nowych klientów opracowania strategii reorganizacji firmy lub zespołu Dlatego dzięki design thinking nie robisz nic „na czuja”, bo tak Ci się wydaje, ale tworzysz produkt lub usługę dopasowaną do głębokich potrzeb użytkowników. Jak to
To był hit! Jak na jednym ze szkoleń powiedziałam grupie o metodzie radzenia sobie z małpkami, to połowa zaraz po wyjściu kupiła książkę „Jednominutowy menedżer spotyka małpę” (autor: Ken Blanchard). A druga połowa później pytała tą pierwszą, czy mogą pożyczyć. No i ogólnie klisza „to ta od małpek” już na zawsze do mnie przylgnęła. Warto zauważyć, że zarządzanie małpkami to nic innego jak zarządzanie sobą w czasie. A wiesz co to są małpki? Wyobraź sobie,