Wyobraź sobie taką sytuację. Pracujesz sobie w jakimś korpo. Całkiem dobrze Ci idzie. Praca spoko. No i ekipa fajna. Masz już koleżanki, kolegów. Lubicie się. Żyć, nie umierać!

I nagle Cię awansują. I zostałeś szefem swoich znajomych. Jak to zrobić dobrze? I przede wszystkim jak osiągnąć balans i zachować granicę między byciem super kumplem, a szefem z autorytetem? Oto najważniejsze co musisz wiedzie gdy zostałeś szefem i nie wiesz od czego zacząć.

To moje TOP 5, o których warto pamiętać

1. Nie wprowadzaj dużych zmian

Nawet jeśli masz świetny plan działania, powstrzymaj się na jakiś czas z jego realizacją. Bo wiesz… rewolucja jest może i fajna, ale co jak się nie uda? Lepiej powoli, małymi kroczkami, sprawdzając czy coś działa czy nie.

2. Zorganizuj indywidualne spotkania

Nie każdy ma odwagę by mówić o wszystkim na forum. Daj im więc przestrzeń do dyskusji na spotkaniach „jeden na jeden”. To jest moment, w którym z jednej strony Ty możesz dać feedback, ale też naucz ludzi dawać go Tobie.

3. Zdystansuj się

Nie oszukujmy się. Kontakty towarzyskie z Twoimi (już teraz) podwładnymi na pewno się zmienią. Jeśli chciałbyś je dalej utrzymywać z niektórymi osobami, jak wtedy gdy byliście na tym samym poziomie, licz się z tym, że spotkasz się z oskarżeniem, że masz faworytów.

4. Zawrzyj sojusz z rywalami

Jeśli jest w zespole ktoś z kim współzawodniczyłeś o to stanowisko, zrozum, że ma on teraz poczucie straty. Daj mu czas na „ochłonięcie”, a jeśli jest to wyróżniająca się kompetencyjnie osoba, powierz jej ważne zadanie.

5. Zaakceptuj, że będą gadać o Tobie na kawie

No bo czy Ty nie gadasz czasem o swoim szefie? Nawet jak go bardzo lubisz. Zostaw ludziom tą przestrzeń i pogódź się z tym . Bycie szefem to nie tylko picie szampana. Życie!

No dobra. Ale jak zdobyć ich zaufanie?

Ja na przykład, przy prowadzeniu projektu „Desktopy marki własnej” w x-kom, rozdawałam zespołowi mandarynki. A tak serio, to to jest jedno z częstszych pytań jakie zadaje sobie kierownik projektu. Bo dla niego tym trudniejsze jest zadanie, że zarządza zespołem bez podległości służbowej. No i czasem nie zostaje nic innego jak te mandarynki. Ale jest na to mądrzejszy sposób! A nawet jest na to wzór!

Zaufanie = charakter + kompetencje

Więc żeby zbudować zaufanie w zespole trzeba pracować nad:

– budową swojego charakteru

– demonstrowaniem kompetencji

Jak to zrobić? Sprawdźcie checklistę poniżej.

Budowanie charakteru to:

konsekwencja w działaniu

panowanie nad emocjami

bycie uprzejmy

słuchanie innych i zadawanie pytania

zachęcanie do informacji zwrotnej

Natomiast demonstrować swoje kompetencje możesz przez:

zaplanowanie kilka sukcesów – wprowadź 2-3 usprawnienia dla zespołu

budowanie relacji z innymi działami w firmie 

bycie szczerym w temacie swojej wiedzy – jeśli czegoś nie wiesz, przyznaj się do tego

zorganizowanie sobie wsparcia w postaci wyższego autorytety np. jakiejś metodyki

Wszystko odhaczyłeś czy musisz nad czymś popracować? Jeśli jesteś gotowy to nie zapomnij, że jako szef musisz też potrafić tresować małpki

Chcesz by na bieżąco z moimi wpisami? Śledź mnie na INSTAGRAMIE

.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.