Wyobraź sobie taką sytuację. Pracujesz sobie w jakimś korpo. Całkiem dobrze Ci idzie. Praca spoko. No i ekipa fajna. Masz już koleżanki, kolegów. Lubicie się. Żyć, nie umierać!
I nagle Cię awansują. I zostałeś szefem swoich znajomych. Jak to zrobić dobrze? I przede wszystkim jak osiągnąć balans i zachować granicę między byciem super kumplem, a szefem z autorytetem? Oto najważniejsze co musisz wiedzie gdy zostałeś szefem i nie wiesz od czego zacząć.

To moje TOP 5, o których warto pamiętać
1. Nie wprowadzaj dużych zmian
Nawet jeśli masz świetny plan działania, powstrzymaj się na jakiś czas z jego realizacją. Bo wiesz… rewolucja jest może i fajna, ale co jak się nie uda? Lepiej powoli, małymi kroczkami, sprawdzając czy coś działa czy nie.
2. Zorganizuj indywidualne spotkania
Nie każdy ma odwagę by mówić o wszystkim na forum. Daj im więc przestrzeń do dyskusji na spotkaniach „jeden na jeden”. To jest moment, w którym z jednej strony Ty możesz dać feedback, ale też naucz ludzi dawać go Tobie.
3. Zdystansuj się
Nie oszukujmy się. Kontakty towarzyskie z Twoimi (już teraz) podwładnymi na pewno się zmienią. Jeśli chciałbyś je dalej utrzymywać z niektórymi osobami, jak wtedy gdy byliście na tym samym poziomie, licz się z tym, że spotkasz się z oskarżeniem, że masz faworytów.
4. Zawrzyj sojusz z rywalami
Jeśli jest w zespole ktoś z kim współzawodniczyłeś o to stanowisko, zrozum, że ma on teraz poczucie straty. Daj mu czas na „ochłonięcie”, a jeśli jest to wyróżniająca się kompetencyjnie osoba, powierz jej ważne zadanie.
5. Zaakceptuj, że będą gadać o Tobie na kawie
No bo czy Ty nie gadasz czasem o swoim szefie? Nawet jak go bardzo lubisz. Zostaw ludziom tą przestrzeń i pogódź się z tym . Bycie szefem to nie tylko picie szampana. Życie!
No dobra. Ale jak zdobyć ich zaufanie?
Ja na przykład, przy prowadzeniu projektu „Desktopy marki własnej” w x-kom, rozdawałam zespołowi mandarynki. A tak serio, to to jest jedno z częstszych pytań jakie zadaje sobie kierownik projektu. Bo dla niego tym trudniejsze jest zadanie, że zarządza zespołem bez podległości służbowej. No i czasem nie zostaje nic innego jak te mandarynki. Ale jest na to mądrzejszy sposób! A nawet jest na to wzór!
Zaufanie = charakter + kompetencje
Więc żeby zbudować zaufanie w zespole trzeba pracować nad:
– budową swojego charakteru
– demonstrowaniem kompetencji
Jak to zrobić? Sprawdźcie checklistę poniżej.
Budowanie charakteru to:
✅ konsekwencja w działaniu
✅ panowanie nad emocjami
✅ bycie uprzejmy
✅ słuchanie innych i zadawanie pytania
✅ zachęcanie do informacji zwrotnej
Natomiast demonstrować swoje kompetencje możesz przez:
✅ zaplanowanie kilka sukcesów – wprowadź 2-3 usprawnienia dla zespołu
✅ budowanie relacji z innymi działami w firmie
✅ bycie szczerym w temacie swojej wiedzy – jeśli czegoś nie wiesz, przyznaj się do tego
✅ zorganizowanie sobie wsparcia w postaci wyższego autorytety np. jakiejś metodyki
Wszystko odhaczyłeś czy musisz nad czymś popracować? Jeśli jesteś gotowy to nie zapomnij, że jako szef musisz też potrafić tresować małpki
Chcesz by na bieżąco z moimi wpisami? Śledź mnie na INSTAGRAMIE
Daję Ci cynk!
Bądź na bieżąco i otrzymuj regularnie wieści o tym co warto przeczytać, czego posłuchać, co obejrzeć, w jakim wydarzeniu uczestniczyć. Wszystko w tematyce zarządzania projektami.
Dzięki za zapisanie się!
Zajrzyj na skrzynkę mailową i potwierdź swój mail. Sprawdź też SPAM.