Wybór odpowiedniego narzędzia do zarządzania projektami to kluczowa decyzja dla każdej firmy, freelancera czy zespołu projektowego. Natomiast w dzisiejszych czasach rynek oferuje mnóstwo rozwiązań, które różnią się pod względem funkcjonalności, dostępnych integracji czy dostępności w różnych językach. Dlatego, tak trudno podjąć decyzję. Jak więc wybrać system, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom?

Przygotowałam dla Ciebie szczegółowy ranking 13 narzędzi do zarządzania projektami, który pomoże w wyborze odpowiedniej platformy.

1. Kryteria oceniania

Stworzony przeze mnie ranking opiera się na informacjach dostępnych na stronach poszczególnych narzędzi oraz oficjalnych materiałach producentów. Oceniane były konkretne funkcjonalności – jeśli narzędzie je zawierało, przyznawałam mu 1 punkt.

Dodatkowo, oceniłam dwa kluczowe kryteria:

Wersje językowe (punkty):

  • 3 punkty – 20+ wersji
  • 2 punkty – 10-19 wersji
  • 1 punkt – 6-9 wersji
  • 0 punktów – 5 lub mniej

Liczba użytkowników (punkty):

  • 3 punkty – narzędzia z największą liczbą aktywnych użytkowników (5+ mln)
  • 2 punkty – 2–5 mln użytkowników
  • 1 punkt – 500 tys. – 2 mln
  • 0 punktów – narzędzia z najmniejszą liczbą użytkowników (poniżej 500 tys.).

Liczba użytkowników w darmowym planie (punkty):

  • 3 punkty: nieograniczona liczba użytkowników
  • 2 punkty: 11–20 użytkowników
  • 1 punkt: 2–10 użytkowników
  • 0 punktów: brak darmowego planu 

Dzięki tym kryteriom ranking jest obiektywny i pozwala łatwo porównać dostępne narzędzia.

2. Ranking narzędzi do zarządzania projektami

Ranking narzędzi

Aktualizacja: 28.12.2024

3. Moje podsumowanie

Darmowe wersje:

Najbardziej wszechstronne darmowe plany mają ClickUp, Trello, Asana, i Basecamp, które oferują dostęp do kluczowych funkcji dla małych i średnich zespołów.

Brak darmowego planu: Microsoft Planner, Smartsheet, IC Project, i FlexiProject. Możliwe jest skorzystanie z wersji próbnych, ale są to narzędzia zorientowane na płatne subskrypcje.

Unikalne przypadki: Redmine oferuje pełne funkcje w modelu open-source, a Notion zapewnia darmowy dostęp z funkcjami tworzenia baz danych i współpracy.

Złożoność:

Monday wyróżnia się wizualnym i intuicyjnym interfejsem, ale ograniczona liczba użytkowników w darmowym planie sprawia, że jest trudniej go przetestować przy większym zespole.

Asana to prostota i skuteczność w zarządzaniu zadaniami, idealne dla średnich zespołów, które nie potrzebują bardzo zaawansowanych funkcji.

ClickUp oferuje największą elastyczność i najwięcej funkcji, ale może być bardziej skomplikowane do opanowania na początku. Świetne dla zespołów, które szukają kompleksowego rozwiązania.

Jira jest z jednej strony najbardziej popularnym narzędziem w korporacjach, a z drugiej strony też jednym z najbardziej złożonych, co często odstrasza początkujących użytkowników.

Wsparcie:

O tym często zapominamy – wdrożyć narzędzie to jedno, a utrzymać je na odpowiednim poziomie to zupełnie inna sprawa. Dlatego warto wybrać narzędzie, które już ma wielu użytkwników (Trello, MS Planner, Asana, Jira, Notion), albo takie, które jest polskim narzędziem i oferuje wsparcie po polsku: FlexiProject, IC Project.

Sprawdź bieżącą ofertę szkoleń!

4. Jak samodzielnie wybrać system?

Zanim zdecydujesz się na konkretne oprogramowanie, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Jakie są Twoje potrzeby? Czy potrzebujesz zaawansowanego systemu z wykresem Gantta, raportowaniem i zarządzaniem ryzykiem, czy może wystarczy proste narzędzie typu Kanban?
  • Jaki masz budżet? Ceny za narzędzia są bardzo różne, dlatego warto określić, ile chcesz wydać na użytkownika miesięcznie.
  • Czy system obsługuje Twój język? Jeśli zespół pracuje w języku polskim, dostępność polskiej wersji interfejsu lub wsparcia klienta po polsku może być kluczowym czynnikiem.
  • Jak duży jest Twój zespół? Małe zespoły mogą skorzystać z darmowych wersji narzędzi, ale dla większych organizacji przydadzą się rozbudowane funkcje.
  • Czy system rozwija się dynamicznie? Sprawdź, czy narzędzie posiada nowoczesne funkcje, takie jak automatyzacja procesów czy AI.

Te pytania pomogą Ci zawęzić wybór i znaleźć narzędzie, które najlepiej spełni Twoje oczekiwania.

A jeśli potrzebujesz wsparcia w wyborze odpowiedniego narzędzia, odezwij się do mnie – kontakt.

5. Co mówią użytkownicy?

ClickUP

Branża

IT, szkolenia

Jakie projekty prowadzę?

realizacja projektów IT, obsługa klienta, tworzenie treści na social-media, przygotowywanie szkoleń 

Co najbardziej lubisz w tym narzędziu?

Elastyczność w dostosowywaniu – tworzenie widoków (listy, tablice Kanban, diagramy Gantta, kalendarze) oraz przepływów pracy dopasowanych do potrzeb.

Automatyzacja zadań – przypisywanie zadań, ustawianie terminów, powiadomienia – minimalizacja rutynowych czynności.

Integracje z narzędziami – współpraca z Google Calendar, Slack, Zoom czy pocztą e-mail dla spójnego zarządzania.

Zarządzanie zespołem – przypisywanie zadań, śledzenie postępów, współdzielenie plików dla efektywnej współpracy.

Wszechstronność zastosowań – obsługa projektów IT, marketingowych, szkoleniowych i innych.

Przejrzystość i raportowanie – wbudowane raporty, wykresy i śledzenie czasu pracy wspierają monitorowanie wydajności.

Jakie ma wady?

Ma jedną wadę, która stanowi jego niebywałą przewagę, tzn. dla prostszych projektów może być bardziej rozbudowane, niż to konieczne.

Monika Perendyk

właścicielka "Analiza Wymagań"

Jira

Branża

branża technologicznej świadcząca usługi FMCG

Jakie projekty prowadzę?

duży program zmiany architektury globalnego systemu e-commerce

Co najbardziej lubisz w tym narzędziu?

Pozwala pracować w różnych metodach pracy, takich jak Scrum i Kanban, oraz umożliwia dostosowanie workflow do potrzeb zespołu, pól, typów zadań i etykiet. Dobrze integruje się z innymi narzędziami. Zakładka Plane umożliwia tworzenie harmonogramów, roadmap, capacity planningu, raportów zależności czy releasów dla inicjatyw i projektów o różnej skali. Dzięki temu mamy dobrą widoczność na złożoność zależności między zespołami, zadaniami i ich postępami. Jira w wersji Cloud oferuje także wsparcie AI. W połączeniu z Confluence pomaga w przygotowaniu dokumentacji, tworzeniu podsumowań.

Jakie ma wady?

Bywa trudna do przyswojenia dla nowych użytkowników, może być przytłaczająca ze względu na swoją złożoność oraz trudności w zrozumieniu, jakie dane można wyciągać i gdzie. Nowe osoby często narzekają na nieintuicyjny interfejs oraz na filtrowanie, które wymaga znajomości JQL. Dużą wadą Jiry jest także skomplikowana konfiguracja oraz zarządzanie dostępami (co wiąże się z dość wysokimi kosztami licencyjnymi) – chodzi tu o tworzenie i konfigurację flow zadań, typów zadań, pól i raportów.

Judyta Wolak

Technical Program Manager

Asana

Branża

szkolenia, transformacje cyfrowe

Jakie projekty prowadzę?

projekty szkoleniowe, wdrażanie nowych narzędzi cyfrowych

Co najbardziej lubisz w tym narzędziu?

Lubię Asanę przede wszystkim za intuicyjność i za tak bogatą wersję darmową – dzięki temu moi klienci mogą ją łatwo przetestować.

Jakie ma wady?

Myślę, że brak wsparcia w języku polskim może być dla niektórych firm wyzwaniem.

Paulina Augustowska

właścicielka "Pani od projektów"

Monday

Branża

wynajem krótkoterminowy

Jakie projekty prowadzę?

wdrażanie nowych obiektów do systemów, projekty strategiczne i operacyjne

Co najbardziej lubisz w tym narzędziu?

Monday uwielbiam za możliwość modyfikacji pod bieżące potrzeby zarówno mojego zespołu, jak i tych które pracują z nami okresowo. Wszystko jest w czytelnej formie oraz działa płynnie.

Jakie ma wady?

Z wad można uznać cenę, natomiast za dobre rzeczy warto płacić. Aktualnie udało się nam tak dospawać tablice, że nie widzę już wad.

Magda Maćkowiak

wirtualna asystentka

.